Vi har kommit fram till del nr 3 och denna gång lär vi oss hur man hittar och väljer ett ämnesområde som skapar inkomst.
Detta är del 3/12 i serien: hur man lyckas som affiliate
Viktigt att tänka på när du väljer din verksamhets nisch är att den kan generera pengar. Ett bra sätt att ta reda på om du valet ett tillräckligt lönsamt ämne eller ej, är att använda gratisverktyget Google Adwords. Det finns även andra mer avancerade och mer exakta betaltjänster som kan hjälpa dig att hitta en lukrativ nisch, men i regel duger Adwords gott och väl. Med hjälp av denna tjänst kan du få reda på ungefär hur många sökningar som görs via Google för ett specifikt sökord eller en utvald fras.
Du kan även få ett riktmärke på hur mycket man kan tänkas tjäna per klick, genom att använda trafikkalkylatorn.
När du väljer nisch, gäller det att hela tiden se hela bild och att väga samman alla de olika faktorerna. Sökmängden måste ställas mot den befintliga konkurrensen samtidigt som lönsamhetsaspekten också måste vägas in.
Ord som “pappersbruk” eller “toapapper” saknar förmodligen konkurrens men lär inte ge någon vidare avkastning, dels eftersom det bara görs ca 200-300 sökningar varje månad på respektive ord och dels eftersom det saknas annonsörer som är villiga att betala för annonser.
Andra ord och fraser som “låna” eller “tjäna pengar på nätet” är populära termer, vilket innebär att det är många som vill dela på kaka och många munnar att mätta. Självfallet är det därför bäst om du lyckas hitta en nisch som ger bra betalt och saknar tuffa konkurrenter.